2016   2015   2014   2013   2012   2011   2010   2009   2008   2007   2006   2005   2004   2003   2002   eerdere jaren

Remembering After the Deluge

Joshua Foer

Chronische vergeetachtigheid is volgens Joshua Foer een fundamenteel kenmerk van onze moderne cultuur. We leven in een zondvloed van gedrukte woorden en dat is funest voor ons geheugen. Van intensieve lezers die hele teksten uit hun hoofd leerden, zijn we extensieve lezers geworden. We lezen, lezen, lezen en we vergeten, vergeten, vergeten.
De afgelopen eeuw was een slechte periode voor het geheugen. Honderd jaar progressieve onderwijshervormingen hebben het uit het hoofd leren van feiten bestempeld als afstompend en zelfs schadelijk voor het zich ontplooiende brein. Maar, vraagt Foer zich af, hebben we hier niet een grote fout gemaakt? Feiten doen er wel degelijk nog toe. Wanneer we leerlingen tot weetgierige en goedgeïnformeerde burgers willen vormen, dan moeten we hen de elementaire wegwijzers verschaffen die hen door een leven van leren kunnen leiden. Dat geldt ook in een nieuw tijdperk waarin we via het internet, en in de toekomst zelfs als ‘cyborgs’, direct in verbinding staan met alle kennisbronnen van de wereld. Essentiële menselijke eigenschappen als creativiteit, humor en inventiviteit zijn afhankelijk van ons geheugen. Het onderwijs moet hier veel beter op inspelen, vindt Foer. Een van de belangrijkste taken van onze scholen is de nieuwe generatie te doordrenken met de collectieve kennis van onze cultuur. En op dat punt leveren ze aantoonbaar slecht werk.

Joshua Foer (Washington DC 1984) studeerde evolutionaire biologie (Yale University) en schrijft als wetenschapsjournalist voor National Geographic, Esquire, The New York Times, The Washington Post en Slate. Hij is medeoprichter van de Atlas Obscura, een internetgids voor wereldwonderen en curiosa. In 1996 werd hij na een jaar intensief trainen Amerikaans geheugenkampioen. Over dit opmerkelijke project gaat zijn eerste boek: ‘Moonwalking with Einstein. The Art and Science of Remembering Everything’ (‘Het geheugenpaleis’).

Bijlage 
Text lecture Joshua Foer197.13 KB